Μαθαίνεις καλύτερα όταν το κάνεις

Απλά Κάνε το

06a just do it

 

 

Δεν μπορεί να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στην ανάγκη να χρησιμοποιείς όλες σου τις αισθήσεις.

  • Μαθαίνεις να μαγειρεύεις μαγειρεύοντας.
  • Μαθαίνεις να παίζεις τένις παίζοντας τένις.
  • Μαθαίνεις να οδηγείς αυτοκίνητο οδηγώντας αυτοκίνητο.

 

  

Ανακάλυψε το

06b Children learn that which they invent themselves

 

 

 

 

Η μάθηση γενικά είναι αναποτελεσματική όταν διαχωρίζει την θεωρία από την πράξη. Στον εγκέφαλο αρέσει η πολυπλοκότητα και η πρόκληση. Παραμένει σε εγρήγορση όταν προσπαθεί να κατανοήσει ένα περιβάλλον με ποικίλα ερεθίσματα και παραμέτρους και να ανακαλύψει σχέσεις και συνδέσεις.

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος μαθαίνει καλύτερα όταν ανακαλύπτει ο ίδιος και από μόνος του και όταν ο ίδιος δίνει το δικό του νόημα με τον τρόπο μάθησης που ο ίδιος προτιμά.

 

 

 

 

Ενέπλεξε με και θα μάθω

06c Involve me and I learn

 

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος δεν μαθαίνει όταν του δίνουν τις απαντήσεις έτοιμες στο πιάτο με τον τρόπο που ο δάσκαλος προτιμά. Αν δεν θέλεις να μάθεις και δεν φτιάξεις το δικό σου μονοπάτι μάθησης από μόνος σου, κανένας δεν μπορεί να σε διδάξει.

 

Οι 3 Βασικές Συνιστώστες

Η διαδικασία της μάθησης που το ανθρώπινο μυαλό χρησιμοποιεί, έχει γενικά τρεις βασικές συνιστώσες:

  1. Την πρόσληψη πληροφοριών.
  2. Την σύνθεση των πληροφοριών η οποία συμβαίνει όταν συγκρίνεις τις πληροφορίες που προσλαμβάνεις κάθε δευτερόλεπτο με τις πληροφορίες που είναι αποθηκευμένες στη μνήμη σου – η σύνθεση πληροφοριών είναι αυτό ακριβώς το στάδιο κατά το οποίο σχηματίζεις καινούργιες συνάψεις μεταξύ νευρώνων ή μεταξύ νευρώνων και μυών.
  3. Την παραγωγή. Όταν ενεργείς, όταν δρας οι συνάψεις που έχεις δημιουργήσει δυναμώνουν, μεγαλώνουν και γίνονται πιο ανθεκτικές στο χρόνο.

Τηλεόραση

A brother and sister watching TVΗ επίδραση που η τηλεόραση θα μπορούσε να έχει είναι εξαιρετικής αξίας, αλλά πιο συχνά είναι μηδαμινή. Κάθε βδομάδα εκπέμπεται τόση ποσότητα πληροφοριών στους τηλεοπτικούς αιθέρες που θα μπορούσε να συγκριθεί με την ποσότητα των πληροφοριών που είναι απαραίτητη για μια πανεπιστημιακή μόρφωση. Αν δηλαδή το μόνο κριτήριο ήταν το περιεχόμενο, θα μπορούσες απλά και μόνον παρακολουθώντας ένα πρόγραμμα που θα περιελάμβανε την ύλη της σχολής σου κάθε βράδυ να πάρεις όλες τις πληροφορίες που θα χρειαζόσουν για να πάρεις το πτυχίο σου πανεύκολα. Ένας βασικός λόγος που αυτό δεν συμβαίνει είναι ότι η τηλεόραση παρέχει μόνον την πρώτη από τις τρεις συνιστώσες που είναι απαραίτητες στην διαδικασία της μάθησης, την πρόσληψη πληροφοριών. Και επειδή απουσιάζουν οι άλλες δύο δηλαδή η σύνθεση και η παραγωγή, στην πραγματικότητα μπορεί ακόμα και να ελαττώσει την νοημοσύνη που ο θεατής χρησιμοποιεί.

Βιντεοπαιχνίδια

Σε αντίθεση με την τηλεόραση, τα βιντεοπαιχνίδια διαθέτουν και τις τρεις συνιστώσες της μάθησης, σε σχεδόν ιδανική αναλογία. Έτσι τα βιντεοπαιχνίδια μπορούν να ενισχύσουν δεξιότητες σε εκπληκτικά σύντομο χρονικό διάστημα. Αυτό που λείπει από τα βιντεοπαιχνίδια είναι πολιτισμική επίδραση με ουσία και ανθρώπινη αλληλεπίδραση.

  1. Άφησε για λίγο τη φαντασία σου να ζήσει με ποιο τρόπο ένα βιντεοπαιχνίδι σε επηρεάζει. Εσύ προσπαθείς να ελέγξεις την κίνηση κάποιων εικόνων στην οθόνη. Για να το κάνεις, καταρχάς θα πρέπει να προσλάβεις πληροφορίες (το πρώτο στάδιο της μάθησης). Δηλαδή θα πρέπει να παρατηρείς τους σχηματισμούς που συνεχώς αλλάζουν στην οθόνη δευτερόλεπτο με δευτερόλεπτο. Όμως, καθώς κάθε παίκτης γνωρίζει, αυτό βέβαια δεν είναι αρκετό.
  2. Η ποσότητα και ο κυκεώνας των οπτικών πληροφοριών που προσλαμβάνεις είναι πολλές φορές δύσκολο να ξεμπερδέψεις. Χρειάζεται δηλαδή το δεύτερο στάδιο της μάθησης, η σύνθεση, για να μπορέσεις να καταφέρεις να πετύχεις να μπορείς να παίζεις με άνεση. Καθώς εξασκείσαι στο παιχνίδι, αποθηκεύεις ένα βασικό κεφάλαιο εμπειριών και αυτό είναι η βάση σου για να αξιολογήσεις περαιτέρω πρόσληψη πληροφοριών. Έτσι σταδιακά το παιχνίδι σου φαίνεται πλέον οικείο και η ικανότητα σου να σχετίζεσαι με καινούργιες πληροφορίες με προηγούμενες εμπειρίες συνεχώς αυξάνεται.
  3. Η παραγωγή είναι το τρίτο στάδιο. Δεν μπορείς να παρακολουθείς παθητικά και μόνο την οθόνη σου. Κάθε φορά που κάτι συμβαίνει στην οθόνη θα πρέπει να ανταποκρίνεσαι. Αν η ανταπόκριση σου είναι αρκετά καλή, κερδίζεις βαθμούς. Σταδιακά, σαν αποτέλεσμα του συντονισμού της πρόσληψης πληροφοριών και της σύνθεσης, οι δικές σου ανταποκρίσεις βελτιώνονται – και το ίδιο κάνουν και οι βαθμοί που κερδίζεις.

Άμεση Ανάδραση

Προοδεύεις μέσω άμεσης εμπειρίας και επανάληψης της εμπειρίας της φυσικής χαράς και ευκολίας της μάθησης. Το πολυτιμότερο χαρακτηριστικό του βιντεοπαιχνιδιού είναι η άμεση ανάδραση που παίρνεις στην απόδοση σου – ενώ αντίθετα τα παιδιά στο σχολείο συνήθως πρέπει να περιμένουν μέρες πριν ανακαλύψουν ποια ήταν η απόδοση τους στο τεστ. Τα βιντεοπαιχνίδια σε αξιολογούν την ίδια ακριβώς στιγμή. Αυτή η στιγμιαία ανάδραση είναι ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες που επιταχύνουν εκρηκτικά τη μάθηση!

Ενθάρρυνση

Puppy wearing crown in front of mirror.

 

 

 

Όλες οι θετικές εκπαιδευτικές μεταστροφές που υπάρχουν στον κόσμο αρχίζουν με την αυτοεκτίμηση ή την αυτοεικόνα. Η αυτοεκτίμηση καλλιεργείται όταν ο μαθητής (ή στην επιχείρηση ο εργαζόμενος) ενθαρρύνεται να πετύχει.

 

 

Κάτι που Κάνεις Καλά

Businessman standing on top of building, side view

 

 

Το να νιώθεις καλά με τον εαυτό σου, αν και μέρος του μυστικού, δεν αρκεί. Η θετική σκέψη από μόνη της δεν είναι αρκετή. Πρέπει να στηρίζεις τα συναισθήματα σου σε κάτι που μπορείς να κάνεις καλά: μαθηματικά, φυσικές επιστήμες, μαγειρική, ράψιμο, διάβασμα, καράτε, πιάνο, σπορ, τραγούδι, χορός, οτιδήποτε. Πρέπει να πετύχεις κάτι συγκεκριμένο για να πραγματώσεις πλήρως τις δυνατότητες σου.

 

 

Τα 6 Συστατικά της Αυτοεκτίμησης

06g if you think you can do itΗ αυτοεκτίμηση έχει έξι βασικά συστατικά. Η επί μέρους καλλιέργεια του καθενός από αυτά κτίζει μεγαλύτερη αυτοεκτίμηση:

  1. Η σωματική ασφάλεια, δηλαδή η αίσθηση της ασφάλειας από σωματικές βλάβες, η αίσθηση ότι δεν κινδυνεύουμε από σωματικές βλάβες.
  2. Η συναισθηματική ασφάλεια, δηλαδή η αίσθηση της ασφάλειας λόγω απουσίας τρομοκρατίας ή φόβου.
  3. Η αίσθηση της ταυτότητας, η αίσθηση του ποιος είμαι.
  4. Η συμμετοχή σε μια ομάδα, η αίσθηση ότι ανήκουμε κάπου.
  5. Η αίσθηση ότι είμαστε ικανοί.
  6. Η αίσθηση ότι η ζωή μας έχει νόημα και κατεύθυνση.

Είμαστε αυτό που νομίζουμε ότι είμαστε. Γινόμαστε αυτό που νομίζουμε ότι θα γίνουμε.

Ακόρεση Επιθυμία για Περιπέτεια και Εξερεύνηση

06h i did not failΌπως το έθεσε ο Θωμάς Έντισον, όταν ένας φίλος του προσπάθησε να τον παρηγορήσει για τα 10.000 περίπου πειράματα που έκανε για την κατασκευή του ηλεκτρικού λαμπτήρα που δεν είχαν αποτέλεσμα, είπε: «Μα δεν απέτυχα. Απλώς βρήκα 10.000 τρόπους που δεν δουλεύουν».

Στα περισσότερα σημερινά σχολικά συστήματα ο Έντισον θα θεωρούνταν αποτυχία. Είχε πάει μόνο τρεις μήνες σε κανονικό σχολείο, όμως παρ’ όλα αυτά, έγινε ο μεγαλύτερος ίσως εφευρέτης στην ιστορία της ανθρωπότητας με 1093 διπλώματα ευρεσιτεχνίας στο όνομα του.

Ίσως να μην μπορούμε να γίνουμε όλοι σαν τον Έντισον. Αν όμως στα βρέφη και τα παιδιά δείξουμε αγάπη και τα ενθαρρύνουμε τότε αυτά αποκτούν μια ακόρεστη επιθυμία για περιπέτεια και εξερεύνηση - την ίδια αυτή επιθυμία που αποτελεί το κύριο κίνητρο για τους μεγάλους εφευρέτες και επιστήμονες. Τα βρέφη και τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα με στοργή, ζεστασιά, ενθάρρυνση και συμπαράσταση. Όταν η ίδια στάση συνεχίζεται σε όλη τη διάρκεια της σχολικής ζωής τους, τότε συνεχίζουν να μαθαίνουν με την ίδια ευχαρίστηση και ταχύτητα …για πάντα!

Πίσω στις Σχέσεις

 

Αρχική - Όροι Χρήσης - Πολιτική Απορρήτου - Σύνδεση

Copyright 2016-2024 FZIN LLC ©. All Rights Reserved.